Otwierasz lokal gastronomiczny? Sprawdź, jakie działania marketingowe przeprowadzić przed i po otwarciu!

Karolina Kaczmarek
1 października 2021

Aby restauracja osiągnęła sukces, oczywistym jest, że musi przede wszystkim serwować doskonałe jedzenie, mieć świetny personel i dobrą lokalizację. Jednak bez odpowiedniej strategii marketingowej, trudno będzie zaistnieć w świadomości głodnych konsumentów, tak aby przyciągnąć ich do lokalu. Promocja restauracji musi być oryginalna, co wyróżni nas na tle konkurencji, oraz być spójna i konsekwentna. Jeszcze przed otwarciem lokalu, powinno się określić, na jakich gości szczególnie liczymy, co będą zamawiać, czy przyjdą z rodziną, w jakim będą wieku itp. Dzięki temu będzie można odpowiednio przygotować całą strategię i ofertę, ukierunkowaną pod konkretne osoby.

Działania przed otwarciem restauracji

Promocja restauracji powinna ruszyć dużo wcześniej niż planowane otwarcie lokalu. Warto jeszcze w trakcie remontu restauracji przejść się po okolicznych sklepach czy firmach, aby zasięgnąć opinii tamtejszych pracowników, co najchętniej widzieliby w menu, jakie ceny zachęciłby ich do skorzystania z ofert lunchowych itp. Zapewni to rozgłos jeszcze przed otwarciem restauracji oraz zacznie budować relacje z potencjalnie pierwszymi gośćmi, którzy mogą stać się stałymi bywalcami Twojego lokali. Marketing szeptany, to jak wiadomo jedna z najlepszych form reklamy.

Strona internetowa

Kolejnym krokiem o jakim trzeba pomysleć wcześniej, to budowa strony internetowej. Musi być dobrze przemyślana i nie powinno w niej zabraknąć takich elementów jak Menu restauracji, numery kontaktowe do rezerwacji stolików oraz jeśli planujesz uruchomić również dostawy - to dobrze jest pomysleć o możliwości składania zamówień online.

Więcej o budowie strony internetowej dla restauracji znajdziesz tutaj.

Chwytliwa nazwa

Chcąc otworzyć restaurację, na pewno masz już w głowie pomysł na jej nazwę. Powinna być oryginalna, łatwa do zapamiętania i budząca pozytywne skojarzenia. Warto jest też z góry zaplanować, jakim hasłem reklamowym będziesz się posługiwać, aby przyciągnąć swoich pierwszych gości, a które będzie dobrze współgrać z nazwą lokalu.

Logo

Masz już wybrany profil restauracji oraz jej nazwę? Świetnie! Czas popracować nad logo, które stanie się znakiem rozpoznawczym Twojego lokalu. Najlepiej, aby było ono czytelne zarówno w wersji kolorowej jak i czarno-białej (np. na pieczątkach).

Więcej o zasadach projektowania dobrego logo dla restauracji i czym się kierować, przeczytasz w kolejnym wpisie na blogu.

Social media

Nim lokal zacznie działać, trzeba pamietać o utworzeniu profili restauracji na Facebooku oraz Instagramie. To ważne, bo solidna promocja powinna się zacząć właśnie tam. Wzbudzając zainteresowanie fanów i budując wokół otwarcia ciekawą historię, gwarantujesz sobie nie tylko rozgłos, ale i zajęte stoliki w dniu otwarcia. Poza tym promocję na Facebooku można ukierunkować pod konkretną grupę docelową (rodziny, młodzież, firmy itp.) i samodzielnie określić zasięg informacji (np. miasto, województwo). Możliwości, jakie dają social media są ogromne. Konto jednak musi „żyć”, zarówno przed jak i po otwarciu lokalu. Posty muszą być regularnie publikowane, odpowiadaj na komentarze, dziękuj za polecenia, odpisuj na wiadomości i zapytania. Dzięki temu zasięgi organiczne będą znacznie szersze i informacja trafi do wielu osób.

Spójny design

Twój lokal musi wyglądać atrakcyjnie nie tylko z zewnątrz i wewnątrz, ale również w komunikacji social media. Motywy, których użyjesz w restauracji, powinny też przewijać się w tym co publikujesz. Jeśli na przykład urządzając lokal kierowałeś się stylem vintage, to zastosuj go na materiałach reklamowych (ulotki, banery, szyld, potykacz itd.), stronie internetowej oraz w postach na Instagramie czy Facebooku.

Więcej o prowadzeniu profilu na Instagramie przeczytasz tutaj.

Sesja fotograficzna

Zebranie materiału fotograficznego jeszcze przed otwarciem lokalu, posłuży jako dobra reklama i zapowiedź tego, co czeka Twoich gości, gdy przekroczą próg restauracji po raz pierwszy. Warto pochwalić się próbką możliwości szefa kuchni w social media, aby również pobudzić ich kubki smakowe. Gdy lokal będzie już gotowy na otwarcie, pamiętaj również o zrobieniu kliku zdjęć wnętrza. Przydadzą się nie tylko do użycia na stronie internetowej, ale również w galerii na Facebooku.

Więcej o fotografii kulinarnej przeczytasz tutaj.

Pozostałe działania

W celu promocji lokalu możesz również pomyśleć o spocie reklamowym w lokalnym radiu, przygotowaniu notek prasowych i zbudowaniu bazy mediów. Pomyśl też o nadchodzących świętach (Halloween, Sylwester, Walentynki, Dzień Kobiet itp.), co możesz przygotować na te okazje i przygotuj kalendarz wydarzeń. Rodzina i znajomi to również nośnik informacji z pierwszej ręki. Włączając się w pomoc w promocji lokalu, pomogą Ci rozpromować lokal wśród swoich bliskich i znajomych. 


Działania po otwarciu restauracji

Gdy lokal ma już za sobą pierwszy dzień działania, wszystko leży już tylko w Twoich rękach, a także rękach Twojego szefa kuchni. Uczciwie prowadzona kuchnia, gotowanie z najwyższej jakości produktów, z zachowaniem standardów czystości, oryginalne i smaczne menu, powinny obronić się same. Do tego uprzejma i miła załoga, która podejmie gości z szacunkiem i uwagą. Reaguj, gdy goście wyrażają swoje niezadowolenie, może nie zawsze słusznie, ale każda sprawa wymaga uwagi. Dzięki temu zyskasz sympatię, a Twoi goście będą z chęcią wracać do Twojej restauracji.

Jakie jednak działania marketingowe podjąć na dalszym etapie prowadzenia lokalu gastronomicznego? Warto zastanowić się nad wprowadzeniem programu lojalnościowego. Możesz również przeprowadzać cykliczne konkursy, które będą angażować społeczność w social media, np. z oznaczeniem znajomych, dzięki temu zyskasz większe zasięgi. Pomyśl też o Happy Hours lub kodach rabatowych. Ogłaszając np. na Facebooku specjalne godziny, w których obowiązywać będzie 10 czy 15% zniżki, zachęcisz swoich fanów do składania zamówień i dzielenia się tą informacją wśród ich znajomych. Pamiętaj, że im więcej polubień, komentarzy, oznaczeń pod postem, tym większe zasięgi, a tym samym, to naturalny sposób polecania restauracji.

Promocja restauracji to także umieszczenie wpisu na temat lokalu w różnych katalogach branżowych oraz na portalach, gdzie może być oceniana przez turystów, zarówno tych z kraju, jak i zza granicy (np. tripadvisor.com lub opinie Google). Wielu podróżników to właśnie nimi kieruje się wybierając miejsce na zjedzenie posiłku podczas pobytu w danym mieście. Ważną sprawą jest umiejętne poproszenie naszych gości o wystawienie nam opinii w Internecie - na Facebook lub na wcześniej wspomnianych portalach. Jeśli jesteśmy pewni naszej jakości obsługi, nie powinno to stanowić problemu zarówno nam jak i naszym gościom.

 

Podsumowując, reklama restauracji jest bardzo ważnym elementem na drodze do sukcesu na rynku gastronomicznym. Trzeba promować się nieustannie i w każdy możliwy sposób, ale robić to umiejętnie i z pomysłem. Inspiruj się działaniami konkurencji, ale nie kopiuj ich! Niech Twoje dania będą Twoją wizytówką, zarówno w internecie jak i na miejscu, a ich smak zapada w pamięć na tyle długo, aby ich smakosze chcieli wracać do Ciebie regularnie.

Potrzebujesz pomocy przy promocji lokalu gastronomicznego? Śmiało skontaktuj się z nami, postaramy się pomóc!

Clean & Elegant
Fully Responsive

To też powinno cię zainteresować

te wpisy o Marketing

Nie przegap nowych artykułów