Pomysły marketingowe dla restauracji włoskiej

Karolina Kaczmarek
9 grudnia 2021

Restauracje oferujące kuchnię włoską to jedne z najczęściej spotykanych i lubianych typów restauracji. Dlatego mogłoby się wydawać, że ich marketing to prosta rzecz. Ale czy rzeczywiście tak jest?

Tego typu lokale rzadko narzekają na brak klientów, ponieważ większość ludzi uwielbia kuchnię włoską. Dlatego wydaje się, że wystarczy dobrej jakości jedzenie, a klienci sami będą przychodzić. Łatwość zdobycia klienta sprawia jednak, że konkurencja jest na tyle duża, że aby się wybić, trzeba czegoś więcej.

Trzeba postawić zatem na budowanie relacji z klientem, a w dzisiejszych czasach najłatwiej jest robić to w Internecie – na stronie www restauracji, w social media, na portalach rankingowych. Dobry plan zapewni skuteczny marketing Twojej restauracji włoskiej.

Wyznacz cele marketingowe

Na początek zadaj sobie pytanie, co chcesz osiągnąć poprzez działania marketingowe? Będzie to na przykład zwiększenie liczby klientów, promocja ofert na wynos, lepsze pozycje w rankingach lokali, większa sprzedaż dań etc. Nie musisz od razu zrealizować wszystkie punkty, możesz najpierw skupić się na jednym, a w miarę upływu czasu i pozytywnych efektów działań, przechodzić do kolejnych.

Gdy już masz wyznaczone cele, zastanów się jakie narzędzia będą Ci potrzebne do ich realizacji i szukaj pomysłów. Bazą do prowadzenia kampanii marketingowej będą social media oraz Twoja strona internetowa (jeśli ją posiadasz), ponieważ obecnie to one stały się najbardziej efektywnym polem do działania. Tradycyjne metody, jak ulotki czy np. ogłoszenia w prasie, dziś już się nie sprawdzają. Generują spore koszta, a nie dają zbyt wiele możliwości sprawdzenia ich efektów.

Natomiast marketing internetowy daje możliwość zbudowania bazy kontaktów, którą będzie można wykorzystać w następnych kampaniach marketingowych i trafia do zdecydowanie większej grupy odbiorców. Procesy w nim prowadzone podlegają automatyzacji, dają możliwość analizy zebranych danych dzięki prowadzonym statystykom, a przede wszystkim pomaga w budowaniu relacji z gośćmi i indywidualnego podejścia do klienta.

Zatem jeśli jeszcze nie prowadzisz profili na portalach społecznościowych (Facebook i/lub Instagram), to pierwszym zadaniem będzie ich utworzenie.

Przejdź do działania

Największym zmartwieniem właścicieli restauracji włoskich jest zwiększenie liczby klientów oraz zapewnienie wysokiej jakości usług. Istnieje jednak wiele różnych kreatywnych pomysłów marketingowych, które można skutecznie wdrożyć, aby zwiększyć liczbę gości w restauracji.

  • Rozpoznawalność


Twoi klienci powinni zawsze rozpoznać brand twojej restauracji włoskiej. To oznacza, że musi on być na tyle charakterystyczny, aby nie pomylić go z żadną inną restauracją w okolicy. Pomoże Ci w tym aktywna działalność mediach społecznościowych. 

Pokaż tam więc swoje dania, wnętrze lokalu oraz ludzi w nim pracujących. Opisz w treści posta, co jest niepowtarzalne właśnie u Ciebie. Posty dodawaj regularnie i w przemyślany sposób. Dostosuj godziny ich publikacji do godzin, w których Twoi potencjalni goście są najbardziej aktywni. Jak to sprawdzić? Przeanalizuj efektywność postów, tzn. publikuj sie w różnych godzinach, a następnie sprawdź liczbę polubień i komentarzy. Sprawdzaj również statystyki Instagrama, który post jest najbardziej popularny. Pamiętaj także o kampaniach reklamowych, stwórz je na Instagramie i Facebooku i sprawdzaj, w jakich godzinach masz najwięcej aktywności.

  • Płatne kampanie


Płatne kampanie marketingowe to jeden z najskuteczniejszych pomysłów na zwiększenie liczby odbiorców. Za ich pomocą możesz kierować reklamy do odpowiednich grup społecznych. W kryteriach możesz wybrać wiek, płeć, miejsce zamieszkania, preferencje żywnościowe. Musisz tylko wcześniej określi dokładny cel kampanii. Jeżeli chcesz zwiększyć liczbę rezerwacji, kieruj klientów na stronę lub Facebooka, gdzie będzie taka możliwość. Jeśli zaś chcesz zaangażować klienta w konwersację, to kieruj go na Messenger.

  • Influencerzy

Dobra opinia na profilu jednego z influencerów to potencjalnie najlepsza reklama dla Twojego lokalu. Jedna wzmianka może przyciągnąć rzesze fanów, zaciekawionych taką opinią. Dlatego dobrą strategią marketingową dla restauracji jest zaangażowanie influencerów i na przykład przeprowadzenie wspólnego konkursu czy giveaway, albo możesz po prostu zaprosić taką osobę na obiad i poprosić o udostępnienie profilu Twojej restauracji.

  • Udostępniaj treści swoich obserwatorów


Dobrą metodą na zwiększenie zasięgów jest udostępnianie relacji swoich fanów, którzy oznaczyli profil Twojej restauracji. Jest to forma mile widzianej i nienachalnej, darmowej reklamy dla Ciebie. Goście będą chętnie publikować zdjęcia jedzenia, jeśli uznają je za atrakcyjne. Dlatego nie wystarczy tylko żeby było smaczne, ale rownież musi być pięknie podane. Zastanów się więc jak ciekawie lub innowacyjne możesz zaserwować swoje dania.

  • Przedstaw swoją załogę

Jeśli Twoi pracownicy lubią swoją pracą, są zadowoleni i uśmiechnięci to automatycznie Twoi goście również czują się bardziej komfortowo. Ludzie lubią oglądać zdjęcia, na których widać załogę restauracji, czyli innych ludzi, którzy sprawiają, że ich kolacja smakuje lepiej. Zatem pokazanie kelnerów, pizzermana w trakcie swoich kulinarnych popisów czy szefa kuchni, zwłaszcza jeśli jest on rodowitym Włochem, przyniesie pozytywny odbiór, a co za tym idzie polubień i komentarzy.

Możesz przeprowadzić profesjonalną sesję, na której zrobicie zdjęcia, które przekazują atmosferę lokalu lub po prostu nakręcić krótkie filmy do Relacji na Instagramie lub zrobić mniej profesjonalne zdjęcia telefonem. Profesjonalne zdjęcia koniecznie udostępnij na stronie internetowej restauracji oraz w mediach społecznościowych. To sprawi, że konsumenci będą mieli lepszy kontakt z osobami, które ich obsługują.

 

Podsumowując, najważniejszą strategią marketingową dla restauracji włoskiej jest angażowanie ludzi, bez względu na to, czy są już Twoimi klientami czy dopiero nimi będą. Chodzi tu głównie o ich polubienia, komentarze czy udostępnianie przez nich Twoich treści. Zadbaj zatem o ciekawy content i aktywne prowadzenie profili, odpowiadanie na zapytania w komentarzach czy poprzez chat. Konkurencja wśród restauracji włoskich jest dość duża, dlatego nie możesz pozostać w tyle. Twój marketing musi myć unikatowy, skierowany na konkretną grupę społeczną, a to sprawi, że będziesz zauważalny i nie zginiesz pośród wielu innych lokali gastronomicznych.

Clean & Elegant
Fully Responsive

To też powinno cię zainteresować

te wpisy o Marketing

Nie przegap nowych artykułów