Marketing restauracji w 2021, czyli co zmieniła pandemia

Karolina Kaczmarek
14 września 2021

Nie ma wątpliwości, że dobra reklama restauracji w sieci, pomogła wielu lokalom utrzymać się “przy życiu” w czasie kolejnych lockdownów. Średni czas spędzany przez Polaków w internecie w trakcie pandemii wzrósł o 1,5 h dziennie. Pokazało to nie tylko restauratorom, ale i wszystkim przedsiębiorcom, że ciężko jest odnieść sukces i pozyskać nowych klientów lub utrzymać obecnych, bez dobrze widocznej w sieci marki, zwłaszcza w obliczu obostrzeń.

W tym artykule postaramy się przybliżyć Ci obszary, na które trzeba zwrócić uwagę chcąc promować swój lokal w sieci i zdobyć klientów, a których zmiany wymusiła na nas pandemia.

Sprzedaż przez pośredników

Wielu właścicieli restauracji stawia na obecność na portalach do zamawiania jedzenia online (np. pyszne.pl, Uber Eats, Glovo). Z jednej strony może to być dla nich prostsza opcja niż rozwijanie lub nawet budowa od podstaw własnej strony internetowej z systemem zamawiania jedzenia (lub bookowania stolików). W takim przypadku tracimy jednak wiele możliwości promocji w sieci, jak chociażby tworzenie kampanii Google Ads, ponieważ nie można wtedy linkować do strony lokalu. Jeśli lokal posiada przynajmniej profil na Facebooku, można wykorzystać jedynie kampanie reklamowe Facebook Ads.

Choć takie rozwiązanie ma swoje plusy - pozornie szybko można dotrzeć do konsumentów, szukających jedzenia z dowozem w okolicy, to na dłuższą metę jest to rozwiązanie kosztowne i mało efektywne. Prowizje narzucane przez pośredników i duża konkurencja w jednym miejscu, to spore minusy, bo wymuszają wprowadzenie konkurencyjnych cen dla zwiększenia zainteresowania użytkowników, a w konsekwencji, zmniejsza to znacznie zarobek dla restauracji. Ponadto nie ma możliwości prezentacji swojego potencjału klientom, nie budujesz z nimi żadnych relacji. To zaś prowadzi do zmniejszenia zaufania i stwarza trudności w pozyskaniu nowych klientów.

Z drugiej strony, świadomość wśród konsumentów w trakcie pandemii wzrosła na tyle, że zdają oni sobie sprawę z kosztów jakie muszą ponosić restauratorzy korzystający z zewnętrznych portali. Dlatego chcąc wspierać gastronomię i lokalne biznesy, często wolą zamawiać dania bezpośrednio z restauracji i ich stron www, zamiast dawać zarobek pośrednikom.

Własna strona internetowa restauracji

Pomimo otwarcia restauracji, opcja zamawiania posiłków z dowozem jest wciąż dla wielu lokali podstawą generowania zysków. W trakcie ostatniego roku, nastąpiła zmiana przyzwyczajeń konsumentów. Większą uwagę przywiązują do zachowywania dystansu społecznego i przestrzegania zasad sanitarnych, a zamawianie jedzenia do domu jest po prostu wygodne.

Budowa własnej strony internetowej jest nakładem inwestycyjnym, który może przerażać restauratorów. Nie dziwi więc, że korzystanie z usług pośredników wydaje im się bardziej korzystne. Jednak w szerszej perspektywie własna strona www, daje możliwość złożenia zamówienia online oraz marketing w social mediach odnoszący się i przekierowujący do zamówień poprzez stronę. Daje to szereg korzyści i ogranicza koszty poniesione wobec pośredników.

Strona mobilna restauracji

Obecnie większa ilość użytkowników przegląda internet na smartfonach. Dlatego budując stronę internetową swojego lokalu, zwróć uwagę przede wszystkim na jej wersję mobilną. Wizerunek, intuicyjność, szybkość ładowania i responsywność to najważniejsze pierwsze wrażenia. Menu musi być odpowiednio widoczne, tak samo jak dane kontaktowe, możliwość dokonania rezerwacji i zamówienia. Teksty i zdjęcia muszą też być wyraźne i czytelne.

Więcej o budowaniu strony internetowej dla restauracji przeczytasz tutaj

Komunikacja w social media

Obecność w social media to podstawa marketingu online. Wpływa to na postrzeganie marki wśród konsumentów i budowanie z nimi relacji. Wykreowanie odpowiedniej komunikacji w mediach społecznościowych jest świetną reklamą restauracji, ponieważ pozwala pokazać się nie tylko na zewnątrz, ale i „od kuchni”, co przybliża użytkownikom Twoją działalność i buduje więź emocjonalną.

Dlatego pokazuj bieżące życie restauracji, dziel się nowościami, daj możliwość zaangażowania. Zadbaj o naturalną komunikację, a nie tylko czysto sprzedażową. To ważne zwłaszcza teraz, gdy tak ważne jest „bycie razem” i ponowna możliwość spotykania się w większych gronach. Oprócz tego uzupełnij opis wraz z pełnymi danymi kontaktowymi oraz menu. Obecnie wielu użytkowników chcąc zapoznać się z ofertą restauracji, szuka informacji właśnie za pomocą Facebooka.

Instagram

Instagram daje ogromne możliwości na ciekawą reklamę restauracji, która w naturalny sposób buduje jej wizerunek. Wiele modnych miejsc przyciąga gości poprzez swoje wnętrza urządzone w duchu “insta-friendly” - czyli w charakterystyczny i estetyczny sposób, tak aby zachęcały do zrobienia i opublikowania zdjęć przez klientów. Podobnie jak kreatywnie podane dania czy napoje. Dzieląc się na własnych profilach zdjęciami czy relacjami zrobionymi w takich miejscach, robią darmową reklamę restauracji. User-generated content w marketingu restauracji jest niezwykle istotnym sposobem oddziaływania i przyciąga kolejnych, zaciekawionych klientów.

Dodatkowo Instagram służy również młodym turystom do wyszukiwania ciekawych miejsc, które mogą odwiedzić będąc w danym mieście. Odpowiednie hashtagi pod zdjęciami, pozwolą im odkryć im Twój lokal.

Więcej o promocji restauracji na Instagramie przeczytasz tutaj. 

Możliwość rezerwacji stolika online

Wciąż nie mamy pewności, czy wraz z nadejściem jesieni, nie powrócą obostrzenia i limity w restauracjach, dlatego jeszcze ważniejsza niż kiedyś jest możliwość dokonywania wcześniejszych rezerwacji miejsc. Dzięki temu klienci mają pewność, że będą mogli zjeść w Twoim lokalu. Warto przygotować się na taki wariant zawczasu.

Oprócz klasycznej rezerwacji telefonicznej, dobrze jest wdrożyć możliwość rezerwacji online w wizytówce Google Moja Firma lub poprzez zewnętrzny system na Twojej stronie internetowej np. Hostme, a także poprzez komunikatory takie jak Messenger czy WhatsApp.

Podsumowanie

Pandemia wymusiła i przeniosła wiele działań dla gastronomii w digitalowy wymiar. Na szczęście możliwości są ogromne. Strona www, social media, kampanie w internecie czy wirtualna obsługa klienta muszą być dopracowane, a każde zaniedbanie, przechyla szalę na korzyść konkurencji. Chcąc zbudować silną markę, nie obejdziesz się bez odpowiedniego planu marketingowego i wsparcia zewnętrznych agencji, które posiadają wiedzę i doświadczenie w tych tematach. To zaś zwróci się i przełoży na pozyskanie nowych klientów i zwiększoną liczbę rezerwacji w Twoim lokalu.

Clean & Elegant
Fully Responsive

To też powinno cię zainteresować

te wpisy o Marketing

Nie przegap nowych artykułów