Pomysły marketingowe dla restauracji wegańskiej

Karolina Kaczmarek
22 października 2021

Marketing restauracji wegańskiej wymaga dużego zaangażowania i przemyślanego, konsekwentnego planu. Największą trudnością dla takiego profilu restauracji jest przyciągnięcie pierwszych klientów. Weganie chętnie wspierają wegańskie lokale, które zainwestowały we wspieranie ich stylu życia. Dlatego chcąc prowadzić restaurację tego typu, musisz zadbać o dobry przekaz wartości, spójnych ze stylem życia wegan. Dzięki temu zarekomendują oni twoje usługi innym.

Z badania przeprowadzonego dla serwisu Pyszne.pl wynika, że około miliona Polaków w wieku 18-65 lat nie je mięsa, a dwa razy tyle planuje przejść na taką dietę. Trendy żywieniowe wskazują również, że część Polaków nie rezygnuje całkowicie z jedzenia mięsa, ale stara się w znacznym stopniu ograniczyć jego spożywanie. Można zatem śmiało stwierdzić, że popyt na wegańskie produkty i restauracje niesamowicie rośnie.

Nie dziwi więc, że konkurencja na rynku gastronomicznym wśród restauracji wegańskich też mocno rośnie. Ważne jest więc, by w tym całym rosnącym rynku wypracować sobie dobry wizerunek. Strategia marketingowa restauracji wegańskiej musi dostosować się do zmian zachowań konsumentów i samego rynku. Jednak bez odpowiedniej promocji, komunikaty i wyznawane wartości jakie deklaruje Twój lokal nie będą słyszane.

Wiarygodność marki

Wszystko co robisz, musi być zgodne z wartościami jakie reprezentujesz. Zadbaj więc o to, aby Twoja marka była etyczna, świadoma ekologicznie i to będzie fundament Twojej działalności. Na tym oprzesz cały marketing swojej restauracji i tym przyciągniesz klientów, którzy wyznają te same wartości. Dlatego koniecznie musisz je jasno i przejrzyście komunikować światu.

Nie zapomnij, że tylko jedzenie musi być wegańskie. Całe Twoje podejście do biznesu powinno mieć jego motywy, czyli stosowanie odpowiednich opakowań, naczyń, filozofia przygotowania jedzenia, segregacja śmieci, a także podejście „zero waste”. Goście muszą poczuć tą atmosferę i wiedzieć, że ich filozofia życia jest zgodna z tym co zastali w Twoim lokalu.

Miejscem do zakomunikowania i przedstawienia swoich wartości, będą oczywiście w głównej mierze social media, ale także strona internetowa. Dzięki profilom na Facebooku czy Instagramie, możesz zbudować swoją społeczność, nawiązać więź ze swoimi klientami i zbudować pozytywny wizerunek marki. Strona internetowa może zaś dawać możliwość składania zamówień online, zaznajomienie się z menu oraz ze składnikami Twoich dań, skąd pochodzą, jak zostają pozyskane. Możesz pokazać akcje, które wspierasz, zaprezentować swoją wizję i misję. Wszelkie kampanie internetowe możesz przekierowywać do strony, co da Ci możliwość wglądu w ich efektywność. Pamiętaj tylko, aby strona była odpowiednio zoptymalizowana pod urządzenia mobilne, oraz co jest faktem oczywistym, zawierała takie elementy jak menu, wysokiej jakości zdjęcia i numery kontaktowe.

Więcej o stronie internetowej dla restauracji przeczytasz tutaj.

Garść pomysłów marketingowych

Na szczęście dla nas weganie lubią obcować z innymi weganami. To świetna wiadomość, ponieważ oznacza, że ​​w jednym miejscu możemy znaleźć nasz rynek docelowy. Pierwszym krokiem w marketingu jest zdefiniowanie rynku docelowego. „Weganie w moim mieście” to dobry początek, ale spróbujmy być bardziej konkretni. Bardziej konkretną warstwą może być np. „Kobiety w wieku 20–28 lat, studiujące na Uniwersytecie Warszawskim i mieszkające w pobliżu Starego Miasta”. Im bardziej konkretny jest rynek docelowy, tym łatwiej jest do niego dotrzeć i zaprojektować dla niego przestrzeń.

Współpraca z influencerami

Media społecznościowe to najskuteczniejszy sposób na dotarcie z przekazem do grupy docelowej. W rzeczywistości większość miast ma swoje profile w mediach społecznościowych tylko dla wegan. Na przykład, jako wegańska restauracja w Warszawie, Twój rynek docelowy śledzi dowolny z tych profili na Instagramie.

Screenshot_20210917-131259_Instagram

Możesz wejść na te profile i zaprosić ich właścicieli na darmowy posiłek w zamian za post lub współpracować z płatnymi promocjami. To samo można zrobić z influencerami, którzy też deklarują się jako weganie i wyznają podobną filozofię życia. Możesz nagrać z nimi Stories, wideo na żywo lub na przykład zaproponować akcję giveaway.

Influencer marketing może być niezwykle skuteczny, jeśli zostanie wykonany prawidłowo! Prawda jest też niestety taka, że ​​znaczna część influencerów wykorzystuje fałszywych obserwujących i grupy zaangażowania do sztucznego zwiększania komentarzy i polubień. Pracując z tymi influencerami, docierasz tylko do ułamka ich rzekomych obserwujących. Upewnij się, że wybierasz mądrze i przyjrzyj się uważnie wskaźnikom zaangażowania, aby zweryfikować influencerów przed rozpoczęciem z nimi współpracy. Podczas gdy korzystanie z platformy zmienia się w zależności od tego, gdzie jesteś, Instagram jest najbardziej znanym centrum dla wegan.

Marketing angażujący

Inną drogą na dotarcie do potencjalnych klientów jest bezpośrednia interakcja z obserwatorami wyżej wspomnianych profili. Taki sposób reklamy nazywany jest marketingiem angażującym. Obejmuje to polubienie, obserwowanie, komentowanie i wysyłanie wiadomości prywatnych do tych obserwujących, z konta na Instagramie Twojego lokalu. Poinformuje ich to o Twojej restauracji, a niektórzy odwiedzą Twój profil i zaczną Cię obserwować.

Marketing angażujący daje też kilka ciekawych opcji. Przykład: chcesz dotrzeć do studentów uczęszczających do pobliskiej uczelni. Zaczynasz więc obserwować, dawać lajki i komentować profile na Instagramie osób, które obserwują profil tej szkoły. Następuje więc zaciekawienie wśród studentów w związku z pobliską nową wegańską restauracją. Zaczynają o tym między sobą rozmawiać. Restauracja staje się modnym miejscem dla uczniów w okolicy, którzy szukają miejsca na zdrowy lunch po zajęciach lub na poranną kawę. Jeśli Twój lokal serwuje dobre produkty, informacja się roznosi, studenci powiedzą o nim swoim znajomym i będą chętnie do niej wracać.

Marketing wiąże się z intensywnym wykorzystaniem ludzkiej psychologii. Co sprawi, że ludzie będą o Tobie mówić? Co jest inne, ciekawe i przyciągające wzrok? Co wywoła szum? Dowiedz się, a następnie zrób to. Nie bój się myśleć nieszablonowo z marketingiem partyzanckim i offline.

Marketing bezpośredni

Rozdawaj ulotki przed centrami rynków docelowych (uniwersytet, centrum sportowe, studio jogi) w godzinach szczytu, oferując darmowy sok na pierwszą wizytę. Kiedy klienci wchodzą z kuponem, podawaj darmowy sok i zapytaj, czy chcą coś jeszcze. Po złożeniu zamówienia powiedz im, że mogą otrzymać 15% zniżki na posiłek, jeśli śledzą Twoją kawiarnię na Instagramie (zatrzymanie) i opublikują ją w swojej historii na Instagramie (rozszerzenie).

Oferuj wyjątkową obsługę, często się uśmiechaj, nawiązuj rozmowę i osobiście łącz się z klientami Organizuj promocje, nawiązuj kontakt z odbiorcami, publikując w mediach społecznościowych i zachęcaj klientów do przyprowadzenia znajomego. Nagrodą za to może to być bezpłatna kawa, poczęstunek lub przekąska. Oferuj bonusy i tytuł ambasadora marki swoim najlepszym, najbardziej zaangażowanym klientom. Zachęcaj do pozytywnych recenzji w witrynach takich jak TripAdvisor czy Opinie Google. Wspieraj dobre inicjatywy i stań się filarem lokalnej społeczności, organizując wydarzenia, czy to poza godzinami pracy, czy też pozostając otwartym dłużej.

Reklamy w Google lub na Facebooku

Przechwytuj wyszukiwania wegańskich restauracji dzięki Google Ads. Stwórz listę słów kluczowych, opracuj reklamy promujące Twój lokal i pokaż internautom, że to idealne miejsce, pasujące do ich potrzeb. Upewnij się, że dysponujesz narzędziami analitycznymi i śledzeniem konwersji, aby optymalizować i sprawdzać skuteczność.

 

Marketing restauracji wegańskiej to przede wszystkim pokazanie wartości, które za nią stoją. Ważne przy tym wszystkim jest wiarygodność Twojej marki oraz relacje jakie zbudujesz ze swoimi klientami. Stworzenie silnego brandu, który kojarzony będzie przede wszystkim z najlepszą jakością i uczciwym podejściem do klientów, zapewni Ci powodzenie Twojego przedsięwzięcia. Im bardziej kreatywnie do tego tematu podejdziesz tym lepiej, bo konkurencja w tym obszarze stale rośnie.

Clean & Elegant
Fully Responsive

To też powinno cię zainteresować

te wpisy o Marketing

Nie przegap nowych artykułów