Jak wykonać dobre logo restauracji lub kawiarni?

Karolina Kaczmarek
9 listopada 2021

Logo restauracji lub kawiarni to bardzo często element, od którego rozpoczyna się pracę kreatywną przy tworzeniu identyfikacji wizualnej marki. Jest ono najczęściej prostym znakiem graficznym i choć wiele osób uważa, że jego stworzenie to nic trudnego, to trzeba pamiętać, że to właśnie na nim będzie się opierała rozpoznawalność lokalu.

Czy to faktycznie nic trudnego i śmiało można samemu zabrać się za jego projektowanie, czy też może lepiej powierzyć to zadaniem specjaliście? W tym wpisie podpowiemy Wam na co zwrócić szczególną uwagę.


Logo jako Twój znak rozpoznawczy

Logo bardzo często zastępuje nazwę firmy, dlatego musi pasować do marki i dobrze z nią korespondować. Rozpoznawalność Twojego lokalu w dużej mierze będzie właśnie od niego zależało. Liczy się głównie pierwsze wrażenie, a że z właśnie logo/szyld to pierwsza rzecz z jaką mają styczność Twoi goście, to tak będą oceniać cały lokal. Dlatego powinno być dopracowane, aby przynajmniej u większości z nich budził pozytywne skojarzenia.


Jak powinno wyglądać logo restauracji lub kawiarni?

Najważniejsza rzecz to się wyróżniać. Przyjemnie brzmiąca i budząca dobre skojarzenia nazwa, to już połowa sukcesu. Logo musi być unikatowe i zapadać w pamięć. Nawiązywać do rodzaju kuchni jaką serwujesz. Jeśli będzie to kuchnia regionalna, to warto zastosować również motywy, z których dany region słynie. Jeśli zaś jest to kuchnia orientalna, amerykańska lub np. meksykańska, wtedy również elementy logo powinny to podkreślić.


1. Elementy składowe

Logo może składać się z logotypu, czyli nazwy marki, sygnetu, czyli symbolu graficznego, oraz hasła firmowego (tzw. tag line). Czasami logo składa się wyłącznie z logotypu lub wyłącznie z sygnetu. 


2. Skojarzenia

Logo restauracji powinno kojarzyć się przede wszystkim z jedzeniem. Czy to w samej nazwie czy elemencie graficznym sygnetu. Powinno być częścią składową identyfikacji wizualnej i idei, która stoi za restauracją, przekazywać jej charakter i wartości. 


3. Mniej znaczy więcej

Logo wcale nie musi być skomplikowane, z wieloma detalami, żeby dobrze wyglądać. Wręcz przeciwnie, dobre logo to proste logo. Ma zapadać w pamięć, dlatego już na pierwszy rzut oka powinno pokazywać to, o co nam chodzi, bez ukrytych detali.

4. Praktyczność

Logo musi nadawać się do umieszczenia na różnych materiałach. Wyglądać dobrze zarówno na stronie internetowej z pełną gamą kolorystyczną jak i w materiałach pod druk, na pieczątce, czy hafcie. Jeśli użyjesz zbyt wielu kolorów, gradientów i efektów, tym trudniej będzie je później dobrze zaprezentować na innych nośnikach reklamowym.

 

Zrób to sam

Jeśli masz pomysł i czujesz się na siłach, a przede wszystkim posiadasz odpowiednie oprogramowanie do stworzenia własnego logo, to poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które przydadzą Ci się podczas samodzielnego projektowania.

1. Wizja lokalu

Musi ona znaleźć swoje odzwierciedlenie w logo i wywoływać z nią skojarzenia. Pomyśl z czym chciałbyś być kojarzony i co mają pomyśleć o nim ludzie. Na co zwrócą uwagę i co zapamiętają.

2. Kim jest Twój gość

Logo powinno być kierowane do Twojej grupy docelowej, czyli idealnego gościa, który Cię będzie odwiedzał. Ma to duże znaczenie, bo inne logo będzie skierowane do młodzieży, inne do rodzin z dziećmi, a jeszcze inne do fanów wykwintnej kuchni.

3. Konkurencja

Sprawdź jakie logo ma Twoja konkurencja i… zrób zupełnie inne! Nie może kojarzyć się, a tym bardziej kopiować innych. Musi być Twoje i tylko Twoje, niepowtarzalne, charakterystyczne, bo będzie ono Twoją wizytówką.

4. Wstępny szkic

Gdy masz już pomysł i wizję, jak powinno wyglądać Twoje logo, spróbuj je najpierw naszkicować na kartce papieru. Taki szkic pomoże Ci w późniejszej pracy. Możesz je dowolnie modyfikować, poprawiać, jest to łatwiejsze niż modyfikacje w programie graficznym, zwłaszcza jeśli nie masz dużego doświadczenia.

5. Programy projektowe

Wykonać logo można w dowolnym programie graficznym, najlepiej jednak w profesjonalnym, takim jak np. Adobe Ilustrator lub Photoshop. Ilustrator sprawdzi się o tyle dobrze, że daje możliwość zapisania grafiki w postaci wektorowej. Oznacza to, że będzie ono się dobrze skalować, bez utraty jakości, a jest to bardzo ważne, zwłaszcza, gdy przyjdzie nam drukować je na różnych formatach.


6. Font, czyli krój pisma

Wybór odpowiedniej typografii jest bardzo ważnym elementem składowym logo. Powinna nawiązywać do charakteru lokalu. Inna będzie dla lokali typu fast food - bardziej dynamiczna, a inna dla typu slow food - lekka i gładka. Znaczenie ma również, czy będzie to restauracja droga i ekskluzywna czy bardziej w typie baru mlecznego. Krój pisma powinien to zaakcentować. Zwróć także uwagę na odstępy między literami i między wyrazami. Zwiększone odstępy bardziej pasują do kuchni typu slow food, zaś małe bardziej kojarzą się z szybką kuchnią. Pamiętaj jednak, że zbyt blisko siebie ustawione litery, mogą sprawiać, że będzie ono mniej czytelne dla odbiorcy.


7. Kolorystyka

Uniwersalną zasadą jest użycie w logo maksymalnie 3 kolorów. Powinna też kojarzyć się z typem jedzenia jaki będziesz serwować. Przykładowo planując restauracje wegańską unikajmy koloru czerwonego czy fioletowego, a lepsze będą np. odcienie zieleni. Kojarzą się bardziej ze zdrową kuchnią i nie są aż tak agresywne. W ten sposób np. restauracja McDonald’s zmieniła swoją identyfikację wizualną, zamieniając czerwień na zieleń, aby kojarzyć się bardziej przyjaźnie i zdrowo.

Pamiętaj, że również kolorystyka logo powinna być dostosowana do różnych potrzeb i tła. Musi dobrze prezentować się na jasnym i ciemnym tle, dlatego warto od razu przygotować dwie wersje kolorystyczne pod każdy z nich.

Jeśli projektujesz logo sam, to musisz także wiedzieć, że zapisując je w wersja z kolorami typu RGB będziesz je mógł zastosować wyłącznie w internecie, z kolei w druku będzie konieczna wersja zapisana w CMYK.

 

Zleć grafikowi zaprojektowanie logo

Jeśli jednak nie bardzo wiesz, jak samemu zabrać się za projektowanie logo, nie masz pomysłu na nie i wolisz zlecić to zadanie specjalistom, to warto żebyś wcześniej ustalił z nim kilka rzeczy. Chodzi na przykład o ilość propozycji, które zostaną przedstawione do wyboru, a także ilość poprawek w cenie.

Aby praca z grafikiem przebiegała sprawnie, warto również:

1. Podzielić się swoją wizją i oczekiwaniami

Opisz, w miarę możliwości ze szczegółami, jak widzisz swoje logo, czym się inspirujesz. Możesz również pokazać kilka innych, przykładowych logo, które Ci się podobają, tak aby grafik mógł odpowiednio dopasować styl, w jakim ma być ono wykonane.

2. Poprosić o pliki w różnych formatach

Powinno to znaleźć się w standardowej ofercie projektu logo, jednak na wszelki wypadek warto o tym pamiętać i upomnieć się o zapisanie logo w różnych formatach, tak aby nadawało się do druków wielkoformatowych (pliki wektorowe, np. ai, svg, eps), jak i do użytku w internecie (pliki rastrowe, np. jpg, png).


3. Zapytaj o księgę znaku

Przydaję się ona zwykle w dużych firmach, dlatego nie zawsze jest w standardowym zleceniu na projekt logo. Podaje się w niej ścisłe wytyczne na zastosowanie go na różnych formatach, rozmiary minimalne, opis typografii i numery kolorów, tło na jakim można go użyć i ewentualne wersje dopuszczające na jego modyfikację (np. wersja cała na biało lub na czarno), a także odmiany przestrzenne (logo w pionie, poziomie).

 

Decyzję, czy zlecić projekt logo profesjonalistom czy może jednak zająć się tym samemu, musisz oczywiście podjąć sam. Rozważ wszystkie za i przeciw, oraz zapoznaj się z ofertami grafików. Jeśli szukasz projektanta, który pomoże Ci w stworzeniu logo dla restauracji lub kawiarni, napisz do nas!

Clean & Elegant
Fully Responsive

To też powinno cię zainteresować

te wpisy o Branding

Nie przegap nowych artykułów