Brief
Porozmawiajmy

Marketing i Social Media restauracji w czasach pandemii

Karolina Kaczmarek
10 listopada 2020

Czy to w ogóle ma sens?

TAK! Bo najgorsze, co możesz teraz zrobić, to dać o sobie zapomnieć Twoim Gościom. Aby tak się nie stało, musisz podtrzymać komunikację w social media w sposób, który zapadnie im w pamięć i chwyci za serca. Wszak restauracja to nie tylko samo jedzenie, liczy się jeszcze atmosfera jaka w niej panuje, ludzie, którzy w niej pracują, wystrój, lokalizacja i przekaz, jaki za sobą niesie. Warto jest więc poświęcić teraz trochę czasu na zastanowienie się, co oprócz jedzenia możesz zaoferować swoim odbiorcom, aby tym samym budować swoją własną społeczność.

Obecnie, kiedy restauracje są odgórnie zamknięte, restauratorom pozostają dwie drogi - wprowadzenie dowozów/wynosów lub tymczasowe, całkowite zamknięcie lokalu. Jednak w żadnym z tych przypadków nie wstrzymuj komunikacji na Facebooku i Instagramie.

Co publikować?

Jeśli restauracja oferuje dowozy, to oczywiście cała komunikacja powinna się na tym skupić. Trzeba w jak najprostszy sposób umożliwić klientom składanie zamówienia, dlatego przy każdym poście powinien znaleźć się link przekierowujący do strony z zamówieniami lub numer telefonu do ich składania. Jeśli umożliwiasz swoim klientom składanie zamówień również poprzez messengera, to powinieneś to jasno zakomunikować. Składanie zamówienia online powinno być łatwe i przyjemne, aby nie zniechęcać klienta poprzez zawiłe wyszukiwanie interesujących go konkretów.

Publikując posty nie skupiaj się tylko na pokazywaniu samego jedzenia. Warto również pokazać ludzi, którzy je przygotowują i dostarczają. Możesz pokazać też sam proces gotowania i pakowania, z podkreśleniem, że w trakcie przygotowania posiłku, jak i jego dostawie, przestrzegane są wszelkie zasady bezpieczeństwa i reżimu sanitarnego.

Wiele restauracji zaangażowało się w akcje społeczne, jak na przykład przygotowywanie posiłków dla personelu medycznego czy też wspieranie organizacji świadczących pomoc społeczną. Jeśli również Twoja restauracja bierze udział w takich akcjach, to warto o tym wspomnieć w komunikacji social media. Oczywiście wszystko należy robić z umiarem i nienachalnie, zbytnie afiszowanie się ze swoją dobroczynnością sprawia, że wypadamy niewiarygodnie, a w końcu chodzi o sam gest pomocy, a nie robienie tego pod publikę.

Jeśli jednak Twoja restauracja nie ma możliwości dowozu i zdecydowałeś się ją zamknąć na czas pandemii, to mimo wszystko postaraj się o budowanie i angażowanie swojej społeczności online. Będzie to procentowało, gdy już wrócisz do działania po pandemii, dzięki temu Twoi klienci nie zapomną o Tobie. W takim przypadku możesz pokazać swoich ludzi, bo mimo że lokal jest zamknięty, to ludzie nadal w nim pracują. Jeśli wykonujecie drobne remonty, zmiany wystroju, porządki - pokażcie to! Grunt to budować pozytywny przekaz. Możesz także organizować konkursy, zachęcać do kupowania voucherów lub pokazać wszystko to, co sprawia, że to właśnie Twoja restauracja jest wyjątkowa, i że pamięta o swoich Gościach nawet w trudnych momentach.

Co jeszcze da się zrobić?

Sposobem na przetrwanie jest szybka adaptacja do nowej rzeczywistości. Wzrost znaczenia zamówień na wynosy i dowozu, które zostaną z nami na długo, wymusza potrzebę przygotowywania dań dostosowanych typowo pod dostawę. Zamiast misternie układanych na talerzu potraw, trzeba przestawić się na dania, które bez szkody dla smaku zniosą czas dostawy. Tu prym wiodą dania jednogarnkowe, pizza i kanapki, których sam widok pobudza pracę ślinianek.

Serwisy oferujące systemy do zamawiania jedzenia online, zwiększają widoczność marki i pomagają dotrzeć do nowych odbiorców. Minusem dołączenia do takiego rozwiązania są pobierane wysokie i niestety odczuwalne dla przedsiębiorców prowizje. Stąd wiele restauracji decyduje się na zakładanie swoich własnych sklepów internetowych, stworzonych do zamawiania jedzenia online. Warto rozważyć takie rozwiązanie, które w dłużej perspektywie będzie bardziej opłacalne.

Aby oferta dowozowa była opłacalna, konieczne staje się przygotowanie oferty, która zachęci klienta do wrzucenia do koszyka nieco więcej. Stąd niektóre restauracje przygotowały również całą delikatesową ofertę swoich wyrobów, gdzie oprócz dania w dostawie, możemy zakupić również słoiczki z przetworami, domowe sosy, świeżo wypiekane bagietki i ciasta, a także gotowe i zapasteryzowane dania w słoikach, które mogą postać nawet kilka tygodni.

Ciekawym pomysłem, jaki zastosowały niektóre restauracje, jest przygotowanie oferty cateringu. Biorąc pod uwagę zbliżające się święta i Nowy Rok, jest to dobry pomysł, aby zdobyć zamówienia na kilka tygodni do przodu. Taka oferta z pewnością znajdzie wielu odbiorców i zapewni ciągłość funkcjonowania restauracji.

Jak wykorzystać ten czas?

Zachęcamy, aby przejrzeć wszystkie swoje profile restauracji w mediach społecznościowych i je odświeżyć. Zaktualizować na nich swoje menu oraz zdjęcia. Jeśli Twoja restauracja jest nadal otwarta, to dodaj post i przypnij go na górze profilu, w którym przede wszystkim poinformujesz swoich odbiorców o tym, że restauracja nadal działa, oraz wyjaśniasz wszystkie zasady jej funkcjonowania i ważne informacje, takie jak godziny otwarcia, numer telefonu, link do menu, adres sklepu internetowego.

Aby nie zniknąć pośród innych informacji, prowadź działania reklamowe na Facebooku. Bądź w stałym kontakcie z Twoimi odbiorcami. Kilka postów w tygodniu na Facebooku, Instagramie i Stories to dobry sposób, by nie dać o sobie zapomnieć. Pisz prosto i zrozumiale. Pokaż to, co jest „za kulisami”, czyli przygotowanie jedzenia, pakowanie oraz swoją ekipę. Przygotowując dania na wynos/dostawę, miłym gestem będzie mały upominek, ładnie zapakowane jedzenie lub liścik. Jeśli nie możesz gościć klienta w swoich progach, to zadbaj o dobrą atmosferę i uśmiech w jego własnym domu.

Restauracje robią wszystko, by przetrwać i mieć do czego wracać, gdy będzie już “po wszystkim”. Sprytny marketing i social media mogą decydować o „być albo nie być” restauracji oraz pozwalają gastronomii utrzymać się w czasach pandemii. Ci, którzy od dawna inwestowali swój czas w prowadzenie komunikacji, budowanie relacji ze społecznością, mają łatwiej w utrzymaniu się na powierzchni. Natomiast ci, którzy zaniedbali swoje media społecznościowe, pozostają dzisiaj w tyle, a jedynym rozwiązaniem jest dla nich prowadzenie intensywnych działań reklamowych lub zamknięcie restauracji, oby nie na zawsze.

Profesjonalny marketing oraz Social Media dla restauracji
Clean & Elegant
Fully Responsive

Nie przegap nowych wpisów